Kiezen is winnen

 

Hoe  mooi is het niet als klanten voor u kiezen en niet voor uw concurrent. Dat geeft hetzelfde euforische gevoel als een voetballer die een doelpunt scoort.

Daarvoor is nodig dat u ergens in uitblinkt. Het is onmogelijk om overal in uit te blinken, dus is een belangrijke vraag waar u in uit wilt blinken. Uw concurrenten stellen zich die vraag ook.

Strategische keuzes maken

 

Alles voor iedereen betekenen, leidt onvermijdelijk tot middelmatigheid. Middelmatigheid is nu niet meer goed genoeg. Alleen als u ergens in uitblinkt wat de klant belangrijk vindt, realiseert u winstgevende groei. Dat betekent strategische keuzes maken. 

 

Strategie betekent zelf kiezen waarin u wilt excelleren. Bijvoorbeeld: in welke branche, op welk gebied (managementinformatie), met welke specifieke kennis, door welke wijze van klantbenadering etc. Zo ontwikkelt u zich tot expert. 

 

Als u bekend staat als expert op een belangrijk gebied voor een specifieke groep klanten, trekt u nieuwe klanten uit die doelgroep aan. Deze groep klanten weet u te vinden, als u uw "expertschap" op de juiste wijze uitdraagt. De inzet van social media draagt hieraan bij.

 

Hoe zou u het ervaren als potentiële klanten u spontaan benaderen? 

Een winnaarsmentaliteit

Alleen door meer wedstrijden te winnen dan uw concurrentie, wordt u kampioen. U vindt het een sport om de strijd om de klant te winnen. Goed luisteren waar de klant behoefte aan heeft en daarvoor een oplossing bieden, die beter is dan de concurrent. Dit is best wel een enorme uitdaging (de concurrent heeft ook creatieve mensen in dienst). De uitdaging begint met het bepalen van een winnende strategie.

 

Een winnende strategie bepalen
 
Dag 1: De juiste keuzes maken
 

U kiest:

  • een winnende aspiratie - waar u voor wilt gaan, wat u energie geeft.

  • uw speelveld - waar u op wilt concurreren, waar u de meeste kans hebt om te winnen, uw doelgroep.

  • hoe u daar wilt winnen - hoe u zich wilt onderscheiden.

  • welke kerncompetenties daarvoor nodig zijn.

 

Tussen dag 1 en dag 2 toetst u dat bij een aantal belangrijke klanten. Spreekt het hun aan? Zijn zij enthousiast? Kiezen zij daarom voor u?

 

Dag 2: De winnende strategie bepalen
 

Op basis van de feedback van uw klanten, verfijnt u uw speelveld, benoemt u precies hoe u wilt winnen, geeft u aan welke eisen uw producten en diensten voldoen om uw klanten te verrassen.

 

Tussen dag 2 en dag 3 toets u dat opnieuw bij een aantal belangrijke klanten.

 

Dag 3: Een innovatief business model ontwerpen

Op basis van de feedback van uw klanten maakt u een plan om uw strategie uit te voeren. Wat moet aanwezig zijn op het gebied van medewerkers, marketing, verkopen, cultuur, structuur, leiderschap, vakkennis, management systemen en processen om de strategie uit te voeren. 

 

Het plan is gemaakt. Het doel staat u duidelijk voor ogen. Uw medewerkers zijn enthousiast om het plan uit te voeren. Uw klanten vragen belangstellend wanneer het klaar is. Uw omzet stijgt.

Workshop: Kiezen is winnen
De aanpak van Nico is uniek. Hij geeft je steeds nieuwe inzichten die voor de ontwikkeling en groei van ons eigen kantoor en die van onze klanten zeer bruikbaar zijn en ook daadwerkelijk tot resultaat leiden.
 

Arjan Moerkerken,

partner KMH financiële en fiscale adviseurs 

Waarom Nico de Vrij als uw strategisch adviseur?

Nico heeft meer dan 20 jaar ervaring in het begeleiden van managementteams van accountantskantoren om met hen een strategie te bedenken. Hij is deskundig op inhoudelijk strategisch gebied en heeft oog voor de kwaliteiten, drijfveren en talenten van de teamleden. De strategie dient daarbij aan te sluiten.

 

Wilt u meer weten over strategie en de aanpak?

Als u meer wilt weten hoe u een winnende strategie kunt bedenken en uitvoeren, bel me (0643029853), dan maken we een vrijblijvende afspraak om af te stemmen of wat u wilt past in mijn benadering over strategie.

Darts Business Development BV

Nico de Vrij

Jan van Ghestellaan 8

3054 CH Rotterdam

Telefoon: 010-4610587

Mobiel: 06-43029853

Mail: info@dartsbusdev.nl

  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle

© 2016 Darts Business Development BV