Geen keuze is ook een keuze

Niet kiezen

In het boek Alice in Wonderland vraagt Alice aan de kat welke weg ze moet kiezen. De kat vraagt: “Waar wil je heen?” Alice antwoord: “Dat weet ik niet.” Waarop de kat antwoord: “Dan is iedere keuze goed.”

Wat maakt dat iemand geen keuze maakt? Een aantal redenen:

  • hij wil alle opties open houden

  • hij wil het iedereen naar zijn zin maken

  • hij is bang een foute keuze te maken etc.

Kiezen is geen garantie voor succes, maar niet kiezen is wel een garantie voor falen op de wat langere termijn. Alles voor iedereen betekenen leidt tot middelmatigheid en middelmatigheid is in deze tijd onvoldoende om te overleven.

Wel kiezen, maar wat?

Kies op welk speelveld u wilt spelen. Dus kiest u ook waar u niet speelt. Afhankelijk van uw situatie kunt u kiezen voor een bepaald geografisch gebied, een branche, een specifieke groep klanten, producten, consumenten etc.

Alleen als u kiest waar u wilt spelen, kunt u bepalen hoe u daar denkt te winnen. Winnen betekent op dat speelveld duurzaam een beter aanbod (meer waarde leveren) doen dan uw concurrentie. Dat kan zijn bijv. door minder kosten te maken of u te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie door meer waarde te leveren op onderdelen die voor klanten belangrijk zijn. Als u weet hoe u gaat winnen, dan kunt u uw onderscheidend vermogen steeds verder verfijnen en verbeteren. De “hoe te winnen keuzes” zijn per organisatie verschillend.

We hebben bij ons in de buurt een Albert Heijn, een HEMA en een Marqt. Als consument heb ik vel te kiezen. We hebben ook een groenteboer en een viswinkel. Onze groenteboer heeft zich gespecialiseerd en biedt hoogwaardige delicatessen en gezonde maaltijden. Zij hebben hun winkel opnieuw ingericht. Zij zijn wel duur, maar ik zie daar altijd veel mensen in de winkel. De viswinkel heeft zich niet aangepast en daar zie ik bijna nooit iemand. Albert Heijn en Marqt verkopen ook vis. Als de viswinkel gaat verkopen wat de Marqt en Albert Heijn niet hebben, dan maken zij een kans om te overleven.

Strategie biedt geen garantie op succes, maar vergroot wel de kans op succes. U maakt hypotheses, voorspelt uitkomsten en toetst deze met de actuele uitkomsten. Hierdoor krijgt u feedback en kunt u uw strategie snel bijsturen.

Als u een speelveld bepaald heeft, weet hoe u daar wilt winnen, weet waar u het beter wilt doen dan de concurrent en de voortgang volgt, dan kan de hectiek van de dag niet regeren.

Niet kiezen betekent: de hectiek van de dag regeert

Als de hectiek van de dag wel regeert, dan

  • wordt de organisatie onzichtbaar en onmerkbaar gestuurd door anderen.

  • zijn er geen criteria om te bepalen wat u wel en niet doet. Niemand die weet wat wel en wat niet belangrijk is. Iedereen bepaalt dat voor zichzelf.

  • verdwijnen veel initiatieven in het zwarte gat. Iedereen is druk bezig, maar met wat?

  • komt u ’s avonds moe en onvoldaan thuis en langzaam maar zeker raakt u de grip op de situatie kwijt.

  • krijgt u door verwarring op termijn chaos en conflicten, die zo pijnlijk zijn dat zij onbespreekbaar gemaakt worden.

Toch kiezen?

Als u van plan bent initiatieven te nemen om een winnende strategie te bedenken, dan kan ik u een aantal tips meegeven hoe u zo iets het beste kunt aanpakken. Het is een stap voor stap proces, dat u in een bepaalde volgorde uitvoert. Dit proces faciliteren, is een vak apart.

U leest meer over de inhoud van dit proces in mijn volgende blog.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

Darts Business Development BV

Nico de Vrij

Jan van Ghestellaan 8

3054 CH Rotterdam

Telefoon: 010-4610587

Mobiel: 06-43029853

Mail: info@dartsbusdev.nl

  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle

© 2016 Darts Business Development BV