Wil je meer rendement uit je onderneming? Bedenk een winnende strategie.

Heb jij een winnende strategie?

Veel ondernemingen hebben geen strategie, omdat zij

  • niet goed weten wat het inhoudt

  • zich niet realiseren wat de voordelen zijn en

  • niet weten hoe je het proces inricht om een winnende strategie te bedenken.

Als je wel een winnende strategie hebt bedacht, dan stijgt je rendement aanzienlijk. Het is eenvoudiger dan je denkt om een winnende strategie te bedenken.

Wat is een winnende strategie?

Strategie: zoveel mensen, zoveel betekenissen en definities. Als ik met een ander praat over strategie, dan maak ik eerst duidelijk waarover ik praat. Als je met mij praat over strategie, dan hebben we het over de strijd om de klant winnen.

Een winnende strategie betekent: in de strijd om de potentiële klant win je het in de meeste gevallen van de concurrentie. Als het om strategie gaat, is de kernvraag: hoe win je van je concurrenten? Je kan bijvoorbeeld sneller zijn, goedkoper en/of beter (als dat voor de potentiële klant belangrijk is) zijn.

De voordelen van een winnende strategie

Een door de gehele organisatie gedragen, winnende strategie heeft de volgende 6 voordelen:

1. Je bespaart veel tijd

Door heel goed je speelveld c.q. doelgroep te bepalen, focus je je inspanningen. Als je ook helder hebt, hoe je daar wint van je concurrenten, vergroot je het rendement op je inspanningen.

2. Je omzet stijgt

Door ergens in uit te blinken (t.o.v. je concurrenten), vergroot je je kans op succes. Het maakt een enorm verschil als je 2 van de 10 offertes wint of 8 van de tien.

3. Je krijgt meer voldoening

Als je steeds succesvoller wordt, geeft dat een enorme bron van voldoening.

4. Je kan in minder tijd meer bereiken

Alleen wanneer jouw strategie bekend is, kan bepaald worden

  • hoe de structuur eruit ziet

  • aan welke eisen de systemen moeten voldoen

  • hoe de (kern)processen ingericht moeten worden

  • welke competenties benodigd zijn

  • welke cultuur het beste past bij de strategie en de realisatie van de doelstellingen

  • welke managementstijl het meest effectief is.

Alle succesfactoren zijn volledig op elkaar afgestemd.

5. Je maakt betere en standvastige keuzes

Je maakt dagelijks veel keuzes. Bij elke keuze is de vraag: draagt het bij aan de realisatie van de strategie? Het antwoord wordt dan vaak heel eenvoudig.

6. Je maakt deel uit van een winnend team

Als managers en medewerkers betrokken worden bij het denkproces om de strategie te bepalen, dan zijn zij gemotiveerd om die extra stap te zetten die nodig is om uit te blinken. Zorg dat je je successen viert.

Hoe richt je het proces van strategievorming in?

Je richt het proces in door antwoorden te formuleren op 5 vragen:

  • Wat is je winnende aspiratie?

  • Hoe ziet jouw speelveld eruit?

  • Weet je hoe je daar wint?

  • Weet je welke kerncompetenties daarvoor nodig zijn?

  • Heb je jouw management systemen daarop afgestemd?

Moet je het proces van strategievorming zelf faciliteren?

Ik denk dat de nadelen groter zijn dan de voordelen. De facilitator is verantwoordelijk voor de effectiviteit van het proces en bemoeit zich niet met de inhoud. Ik denk dat de leider dat wel wil doen en het proces beter kan overlaten aan een externe, onafhankelijke en ervaren procesbegeleider.

Ga nu nogmaals bij jezelf na: heb je een winnende strategie?

Als jouw antwoord nee is of als je twijfelt, bel (0643029853) of mail mij (info@dartsbusdev.nl), dan kunnen we het in een vrijblijvend en verkennend gesprek hebben over de inrichting van het strategieproces, de toepassing voor jouw onderneming en jouw tijdsinvestering.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

Darts Business Development BV

Nico de Vrij

Jan van Ghestellaan 8

3054 CH Rotterdam

Telefoon: 010-4610587

Mobiel: 06-43029853

Mail: info@dartsbusdev.nl

  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle

© 2016 Darts Business Development BV